Satın Alma Niyeti
Satın alma niyeti tamamen pazarlamacıya bağlıdır. Satma
konusun da ne kadar profesyonel olsa da öncelik tüketiciler imaja bakıyor. İmaj
da uygunsa zaten tüketiciler satın alma niyetiyle yaklaşarak satın alırlar.
Kalite, imaj tamamı ile pazarlamacıya bağlıdır.
Eğer kaliteli ürün ise ama imajı yok ise, tüketicinin alması
sizin satmanıza bağlıdır. Yalnız hem kalite hem de imaj var ise zaten tüketici
satın alma niyeti ile gelir ve size birkaç cümle söylemek düşer. Daha sonra
tüketici zaten onu seve seve alır.
Tüketici karar süreçlerini etkilemek için pazarlama
yöneticileri kıtlık çekiciliklerini kullanırlar. Pazarlamacılar ürünlerini
satabilmek için sınırlı miktar ve süreyi kullanarak tüketicilerin satın alma
niyetini arttırmaya çabalar. Konunun önemine karşılık, kıtlık mesajlarının
etkisini açıklayan değişkenlerin kullanıldığı çalışma sayısı oldukça az
miktardadır.
Bu çalışma ile farklı kıtlık mesajlarının algılanan ürün
değeri, algılanan ürün kalitesi ve satın alma niyeti üzerindeki etkisi araştırılmıştır.
Araştırma kapsamında üç farklı kıtlık mesajının yer aldığı web sitesinin basılı
ekran görüntüsü kullanılmıştır.
Tüketicinin değerlendirdiği etkinliklerdeki fark-lı mesajlar
a) sınırlı süredeki ürün için, b) sınırlı miktarda ürün için (bu fiyata son iki ürün) ve c)
kontrol grubu (herhangi bir kıtlık mesajı yok) şeklindedir.
Araştırmanın sonucunda, kıtlık mesajlarının yer aldığı web
sayfası mesajlarının algılanan ürün değeri ve algılanan ürün kalitesi
bakımından kontrol grubundan daha etkili olduğu ve satın alma niyetini
etkilediği bulunmuştur. Bulgular, tartışma, sonuç ve öneriler ayrıca
verilmiştir.
Niyetler, davranışları etkileyen ve onları güdüleyen
faktörler olarak ele alınabilmektedir.
Diğer bir ifade ile
niyetler, insanların davranışlarını sergilemek için ne kadar istekli
olabileceklerinin ve ne derece çaba sarfedebileceklerinin göstergesi olarak
tanımlanabilmektedir.
Davranışın gerçekleşme olasılığı, niyetin ne derecede güçlü
olduğuna bağlıdır.
Tüketicinin belirli bir ürünü satın alma
ihtimali o ürüne olan ihtiyacına, tutum ve algısına ve ürünü üreten firmaya
bağlı olarak değişebilmektedir. Satın alma niyeti tüketicinin bir ürünü satın
almaya ne kadar istekli olduğunu ölçmekle birlikte, tüketicinin bu ürünü
ileride alabileceği ihtimalini ortaya koymaktadır. Satın alma niyeti, tüketicilerin tutumları ile
satın alma davranışları arasında aracılık görevi üstlenmektedir.
Tüketicilerin uyaranlara karşı belirleyici tepkisini ortaya
çıkaran en kritik satın alma karar süreci aşamalarından biridir. Tüketici satın
alma sürecinde karar aşaması ile iç içe olan satın alma niyeti mevcut ve yeni
ürünlerin satışlarının tahmin edilmesinde sıklıkla kullanılmakta ve
işletmelerce satın alma niyetine ilişkin olarak düzenli veri toplanmaktadır.
Toplanan bu verilerle talep tahminleri yapılmakta ve bunlara dayalı olarak bir takım stratejik kararlar alınmaktadır. Genel olarak bir ürünü satın alma eğilimi olarak tanımlanabilecek satın alma niyeti, tüketicinin bir ürünü gelecek dönemlerde satın almasına yönelik istekliliği çerçevesinde ölçülmüştür. Ancak, satın alınan ürün/hizmet ile niyetlenilen ürün/hizmet son anda başkasının etkisi ve beklenmedik durumlar dolayısıyla farklı olabilir.
Toplanan bu verilerle talep tahminleri yapılmakta ve bunlara dayalı olarak bir takım stratejik kararlar alınmaktadır. Genel olarak bir ürünü satın alma eğilimi olarak tanımlanabilecek satın alma niyeti, tüketicinin bir ürünü gelecek dönemlerde satın almasına yönelik istekliliği çerçevesinde ölçülmüştür. Ancak, satın alınan ürün/hizmet ile niyetlenilen ürün/hizmet son anda başkasının etkisi ve beklenmedik durumlar dolayısıyla farklı olabilir.
Satın alma niyeti bir müşterinin belirli bir ürün ya da
hizmete ihtiyacı olduğunu fark ettiği için bir ürünü ya da hizmeti satın almayı
tercih etmesi, ürüne olan tutumu ve ürün algısı demektir.
Diğer bir deyişle,
müşteri ürünü değerlendirdikten ve onu satın almaya değer olduğunu keşfettikten
sonra onu satın alacağı anlamına gelmektedir. Satın alma
niyeti; olumlu marka imajı, ürün kalitesi, ürün bilgisi, ürün niteliği, marka
sadakati gibi bazı bağımsız değişkenlerden etkilenmektedir.
Satın alma niyeti bir bireyin özel bir marka ya da ürünü
satın almaya nasıl niyetlendiği üzerindeki müşterinin bilişsel davranışlarından
biri olarak sınıflandırılabilir.
Kuo vd. ise, satın alma niyetini tüketicilerin aynı
mağazadan ürün ya da hizmet satın alma ve deneyimlerini arkadaĢlarına aktarma
eğilimi olarak tanımlamaktadır.
Satın alma niyeti, tüketicinin bir mamul ve hizmeti satın
alma isteği, eğilimi olarak ifade
edilebilmektedir. Satın alma niyeti, satın
alma karar sürecinde önemli bir belirleyici olmakta ve
alışveriş durumunda bir kişinin bir ürünü satın alma
ihtimalini ifade eden varsayımsal yapı
olarak tanımlanmaktadır.
Satın Alma Karar Sureci
Satın alma niyeti, alıcının belli bir zamanda, belli bir
markanın, belli birimlerinden alma planını etkileyen zihinsel bir olgudur. Tüketicilerin satın alma karar süreci ürün değerlendirme,
tutum, satın alma niyeti ve satın alma olmak üzere dört aşamadan oluşmaktadır.
Ürün değerlendirme olarak nitelendirilen ilk aşama tüketicinin ürünü genel
olarak incelemesinden oluşmaktadır.
İkinci aşama olan tutum, tüketicinin ilgili
ürüne karşı duygu ve hislerini barındırmaktadır.
Üçüncü aşamayı oluşturan satın
alma niyeti, tüketicinin o ürünü satın almaya yönelik isteğidir. Son olarak,
tüketicinin ilgili ürünü satın almasıyla satın alma süreci tamamlanmaktadır.
Dolayısıyla, satın alma karar sürecinde satın alma niyetinin sonucunda satın
alma davranışı ortaya çıkmaktadır.
Tüketici satın alma sürecinde karar aşaması
ile iç içe olan satın alma niyeti, mevcut ve yeni ürünlerin satışlarının tahmin
edilmesinde sıklıkla kullanılmakta ve işletmelerce satın alma niyetine ilişkin
olarak düzenli veri toplamaktadır.
Toplanan bu verilerle talep tahminleri
yapılmakta ve bunlara dayalı olarak bir takım stratejik kararlar alınmaktadır.
Genel olarak bir ürünü satın alma eğilimi olarak tanımlanabilecek olan satın
alma niyeti, tüketicinin bir ürünü gelecek dönemlerde satın almasına yönelik
istekliliği çerçevesinde ölçülmüştür. Ancak satın alınan
ürün/hizmet ile niyetlenilen ürün/hizmet son anda başkalarının etkisi ve
beklenmedik durumlar dolayısıyla farklı olabilir.
Satın alma niyeti aşağıdaki şekillerde kendini gösterir.
Ürünün ve markanın belirlenmiş olması
Ürünün kategorisinin belirlenmiş olması
Ürün sınıfının belirlenmiş olması
Genel bir ihtiyacın belirlenmiş olması
Bir ihtiyacın belirlenmiş olması
Satın alma niyetine etki eden faktörler ise aşağıdaki
gibidir
Marka, magaza, fıyatlar,indirimler, satış, reklam ve satış
promosyonları, ürün ve ambalaj.
SATIN ALMA NİYETİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Çok sayıda ürün/hizmet/fikir/fayda/mekan arasında tercih
yapmak zorunda kalan tüketicilerin satın alma niyetlerini etkileyen faktörlerin
anlaşılması ve buna uygun işletme ve pazarlama stratejilerinin geliştirilmesi,
rekabet avantajı ve sürdürülebilirlik açısından konuyu oldukça önemli bir hale
getirmektedir.
Satın alma niyetinde etkili olan unsurları doğru bir şekilde
tespit edip, bunları karşılayabilecek şekilde stratejiler geliştirebilen
işletmelerin ürünleri daha fazla tercih edilebilecektir. Bu şekilde, işletmeler
faaliyetlerinde hedeflerine ulaşabilecektir. Aksi durumda, satın alma niyetinde
etkili olan unsurları anlamanın önemini kavramayan işletmeler tüketicilere
istedikleri ürünü sunamayacak ve bunun sonucunda tercih edilmeyeceklerdir.
Tüketicilerin satın alma niyetlerini etkileyen faktörler;
ekonomik faktörler, sosyokültürel faktörler, kişisel faktörler, psikolojik
faktörler, demografik faktörler ve coğrafi faktörler olarak sıralanabilir.
“Ürünleri satın alma isteği; ürünün menşeinin ekonomik, siyasi ve kültürel
özellikleri ile ilişkilidir.”
Ekonomik Faktörler
Ülkenin ekonomik büyüklükleri ülkede yer alan ürünlerde de
farklılıklara neden olabilmektedir. Bunun yanında tüketicilerin ekonomik
durumları tüketici karar sürecini doğrudan etkilemektedir. Ekonomik durumu iyi
olan tüketiciler için alternatiflerin belirlenmesi ve değerlendirilmesi
kısmında kriterler oluşturulurken fiyat çok önemli bir unsur haline
gelmektedir. Satın alma gücü olmadan satın almadan bahsedilemez. “Ülkeler
arasında gelir düzeyi ve satın alma gücü açısından farklılıklar bazı ürünlerin
dış satımını tamamen olanaksız kılabilir”31 Ülkelerin ekonomik gelişmişlik
düzeylerine göre tüketim şekillerinde de farklılıklar meydana gelmektedir.
Sosyo-Kültürel Faktörler
Tüketimin sadece fizyolojik ihtiyaçları karşılamak
olmadığından aynı zamanda kendini ifade etme şekillerinden de biri olduğundan
önceki bölümlerde söz edilmişti. Sosyo-kültürel faktörlerin altında
bahsedilebilecek olan başlıklar33 (Grup Dinamiği ve Danışma grubu, Aile,
Kişisel Etkiler ve Yeniliklerin Yayılması, Sosyal Sınıf,
Kültür) özellikle kendini ifade etme konusunda tüketici
satın alma niyetini etkilemektedir.
“Yurtdışındaki müşterileri yurt
içindekilerden ayıran ve yurtdışı pazarlamaya kendine özgü yeni boyutlar
kazandıran en önemli farklar, dış pazarların kültürel yapısında görülür.
Kültür, dış pazardaki fiili ve potansiyel müşterilerin arzu ve
ihtiyaçlarını hem nitelik hem de nicelikler açısından
etkiler.”34 Tüketiciler bulundukları sosyal çevreye uygun hareket etmek durumundadırlar.
Dolayısıyla, toplumsal tüketim kalıpları kişisel tüketim eğilimlerini de
etkilemektedir.
Kişisel (Demografik) Faktörler
Bireysel özellikler satın alma niyetlerini doğrudan
etkilemektedir. Başlıca demografik faktörler; cinsiyet, yaş, gelir, medeni
durum, eğitim durumu, meslek v.b. “Bir dış pazara bir mal veya hizmetten ne
kadar satılabileceğini belirleyen en önemli faktör, şüphesiz, o pazardaki
müşterilerin sayısıdır. Bu nedenle nüfus ve nüfusun yaşlara, mesleklere,
cinsiyete, medeni duruma göre dağılımı, ön tahminlerde sık sık kullanılır.
Çünkü bunların her biri mal veya hizmetin talebi üzerinde, değişik ölçülerde de
olsa etkili olur.”
Psikolojik Faktörler
Tüketicilerin satın alma niyetlerini etkileyen bir diğer
faktör de psikolojik faktörlerdir. Psikolojik faktörlerin altında incelenen
başlıklar;36 Öğrenme ve Bellek, Güdüleme ve İlgilenim, Duyum ve Algılama,
Tutumlar, Tutumların Değiştirilmesi ve Duygular, Kişilik ve Benlik, Değerler ve
Yaşam Biçimi. İnsanların duygularının ve doğuştan güdülerinin tüketici
davranışlarında etkisi vardır.
Coğrafi Faktörler
Coğrafi özelliklere göre ihtiyaç ve isteklerde
farklılaşmalar olmaktadır. Örneğin; sıcak bölgelerde daha ince giysiler tercih
edilirken, daha soğuk bölgelerde kalın giysiler tercih edilmektedir. Coğrafi
faktörler özellikle iklim koşulları ve yeryüzü şekillerine göre değişkenlik
göstermektedir. “Dış pazarlar tarafından talep edilecek mal veya hizmetlerin
özelliklerini belirleyebilmek için, coğrafi yapının da dikkate alınması
zorunludur.
Dış pazarın topoğrafyası, ısısı, nem oranı ve benzeri özellikleri,
talep edilen malların hem niteliğini ve miktarını, hem de depolama, taşıma ve
ambalajlanma biçimini etkiler.”37 İklim koşullarının insanların ihtiyaçlarını
şekillendirmesinin yanı sıra bir diğer etkisi de üretim unsurlarına olmaktadır.
Her ürün her coğrafi özellikte yetişememektedir, dolayısıyla bu da ihtiyaç
duyulan ürünlerin farklı coğrafi bölgelerde birbirine aktarılması ihtiyacını
ortaya çıkarmaktadır. Kimi zaman bu ülke içinde farklı iklim özelliklerindeki
bölgeler arasında olurken, kimi zaman da bu ülkeler arasında ürünlerin
ticaretine ihtiyaç oluşturmaktadır.
Özellikler
Geçmişteki çalışmalar satın alma niyetini online reklamların
temel performans göstergelerinden biri olarak değerlendirmiştir. Online reklamlar her ne kadar etkili ve geniş bir kitleye ulaşan
bir reklamcılık aracı olsa da, reklamcılar için belli bazı özellikler
kullanılarak verimin artırılması önemlidir. Tüketicilerin satın alma niyetleri
üzerinde olumlu etkisi olan özellikler kullanılarak bu başarılabilmektedir. Bu
özellikler, multimedya, resimler ve içeriktir.
Multimedya: İkna edici mesajların sunumunu artıran hareketli
görüntü ve nesnelerdir. Online Yayıncılar Derneği‟ne göre kısa videolar %82
oranında marka farkındalığı sağlamakta ve online video reklamlarında markanın
avantajı %67 oranında artmaktadır. Multimedyalar her türlü ses video ve
animasyonu içerebilmektedir.
Resimler: Yapılan araştırmalara göre tüketicilerin satın
alma niyetini olumlu yönde en çok etkileyen özellik resimler olarak
bulunmuştur. Geçmişlerinden tanıdık resimlere maruz kalan tüketiciler online
reklamlardaki benzer resimlere ve içeriklere daha olumlu bir tepki vermekte ve
bu tepki de tüketicilerin reklama veya markaya karşı tutumunu olumlu yönde
etkilemektedir. Ancak burada resmin boyutu ve indirilmesi için gereken sürenin
kısalığı çok önemli bir etkiye sahiptir.
Nitekim 15 saniyeden uzun süren resimli
reklamların tüketiciye ulaşması daha zordur, çünkü tüketiciler bir reklam için
ortalama 30 saniye bekleyebilir ve daha uzun süreli indirmelerde ise direkt
başka bir sayfaya geçebilir ve reklama vakit ayırmayabilirler.
İçerik: Tüketiciye ulaşabilmek için içerik mesajlarının
kısa, net ve anlaşılır olması çok önemlidir ve genellikle online reklamcılıkta
bu tür reklamlarda basit istatistiki bilgilere yer verilmektedir ki bunlar
resimlere oranla daha çabuk indirilebilmekte ve tüketiciye ulaşabilmektedir.
Yorum EkleYorum Ekle