16 Ağustos 2016 Salı

Web Analytics Araçları ve Web Site Trafiğini Analiz Eden Araçlar


Devir teknoloji devri. Neredeyse her şirketin kendine ait web sitesi var.
Artık web siteleri olmazsa olmazlar arasındadır. Dijital dünyanın en önemli
unsularının başında web sayfaları geliyor.
Eğer web siten var ise reklamında vardır. Seni oradan tanıyabilir ve nasıl
bir şirket ya da şahıs olduğunu görebilir ve bilgi edinirler.
Her şirketin gelişme ve büyümesi için reklama ihtiyacı olduğu gibi web
siteyede ihtiyaç duyar. Bu da bir reklamdır.

Ve günümüzde en küçük şirketlerin bile web siteleri vardır. Bu şirket sahiplerininde
akıllarına az gelmemiştir "Acaba kaç kişi giriyor sitemize,Kaç kişi bizi takip ediyor
sitemizde en çok nereleri geziyorlar" gibi sorular gelmiştir.

Neredeyse bütün websitesi sahipleri, ziyaretçi sayısını artırmak,
reklamlarını yayınlamak ve sitesinde ticaret yapmak ister. Eğer; ziyaretçilerin
giriş-çıkış zamanları, hangi kelimeyi aradıktan sonra siteye  gelindiğini görülemiyor, hangi site üzerinden sitesinin hangi sayfasına  gelindiği anlaşılamıyor, sitede anlık olarak kaç kişinin bulunduğunu bilinmiyor ve gelen ziyaretçilerin hangi cihaz üzerinden, hangi işletim sistemiyle
bağlandıklarını görülemiyor ise,  ziyaretçileri elde tutmakta zorlaşır.

Dolayısıyla ne siteyi kontrol edebilir, ne ziyaretçileri takip edebilir ne de
düzgünce reklam yapabilirsiniz. Kazancınızın aksine kayıplarınız çok olur. Özellikle zamanınıza yazık olur.

İşte bunları takip eden,trafiği kontrol eden araçları bu makalemizde tanıyacağız.


Web Analytics nedir? Ne işe yarar? Web site trafiğini hangi araçlar analiz eder gibi.
Ağırlığı terazi ya da tartı ile, uzunluğu cetvel ile, hava sıcak yada soğukluğunu
termometre ile, bir derginin okunurluk oranını ve televizyon kanallarının reytinglerini
belli cihazlar ile ölçüldüğü gibi web siteleri içinde web analiz araçları bulunmaktadır.

Yakın zamana kadar internet verilerini ölçen herhangi bir cihaz yoktu. Web dünyasının
kullanımı sonucu ortaya çıkan verilerin analizi ve bu analiz sonucu ortaya çıkan veriler
web sitelerinin daha iyi optimize edilmesini sağlıyor.
Bu araçlar, web sitenizin ziyaretçileriniz tarafından nerelere girdiğinden IP adresine
kadar öğrenmenize yardımcı oluyorlar.

Web sitenizle uyumlu ve doğru web analiz aracını seçmeniz önemlidir. Bu kararı
vermeden önce;

1-Kurumunuzun ihtiyaç ve isteklerini bilmelisiniz,
2-Ürünlerinizi tüm açılardan değerlendirmeliniz,
3-Hem teknik hem de eğitimsel desteği sağlamalısınız,
4-Kurumun geçmiş performansına göz gezdirmelisiniz.


Şimdi gelelim araçlarımıza.

Cutestat,Webmine,Trafficestimate,Webstatsdomain,Compete,Quantcast ve onlarca
araçlar bulunmaktadır. Belkide 100'ü aşmıştır. Çok araç var fakat hangisi en iyisi
işte sizin için top 5 listesi hazırladım. Hem benim hem de araştırmalarıma göre
en çok kullanılan Web trafiğini analiz eden araçlar.


1-Google Analytics (Benimde Favorimdir):

Hem sade arayüzü olan hemde popüler olan , ücretli ve ücretsiz en iyi araçtır.
Ayrıca mobil uygulamasıda olması cabası. Güçlü, verimli ve kullanımı kolaydır.
Ayrıca farklı grafiklerde oluşturabiliyorsunuz.

Klasik istatistik ve sayaç servislerinin verileri, genel istatistiklerden ibaretken
Google Analytics’te; ziyaretçinin nereden geldiği, blogunuzda ne kadar vakit
geçirdi, hangi şehirden olduğu,o sıra hangi yemeği yediğini ve ne içtiğini,
hangi tarayıcıyı kullandığı, hangi işletim sistemiyle bağlandığı
bilgilerine kadar detaylı raporları görebilir.
Google tarafından geliştirildiği için dünya çapında kullanılan bir araçtır.
Kesinlikle bir web siteniz var ise yada düşünüyorsanız bunu denemenizi kesinlikle
tavsiye ederim.


2-Yahoo! Web Analytics


Yahoo! Web Analytics, Google Analytics'e nazaran daha detaylı filtreleme ve
özelleştirme yapan bir web analizidir. Psikografik ve demografik veriler
toplayabilmenizi sağlar. Tamamen ücretsiz bir araç olması ayrıca çok kullanılmasına
sebep olmaktadır. Özelleştirilebilen kontrol panellerine sahiptir ve bu araç
kurumsal firmaları da hedeflemektedir.Yahoo! araçları özellikle işlenmemiş
ve kümelenmemiş verileri gradiksel, özel tasarıma sahip (ve yazdırılabilir)
raporlar halinde sunabiliyor ve son olarak, gerçek zamanlı veri takip
seçeneğini de içeriyor.


3-Piwik


Piwik,kendine özgün bir PHP MySQL yazılımı olup açık kaynak kodlu ve indirilip
özelleştirilebilen, ziyaretçileriniz hakkında gerçek zamanlı bilgi sahibi olan,
ara yüzü en karışık tasarımı olan ve kullanıcı dostu olan bir araçtır. Piwik,
Google Analytics'e güçlü bir alternatif olarak öne çıkıyor. Piwik'i kendi sunucunuzun
üzerine kurabilirsiniz. En önemli istatiksel verilere uygulamanın sunduğu API'ler
aracılığı ile ulaşabilirsiniz. Web analiz eklentileri ile de geliştirebilirsiniz.


4-Clicky


Gerçek zamanlı analiz verisi sunabilen kendi çapında yarışan bir araçtır.
Mobil uygulamasıda bulunmaktadır. Google Analytics'de detaylı raporlanamayan
"Bounce Rate" (ziyaretçilerin web sitesinin giriş sayfasını inceleyip,
başka bir sayfaya geçiş yapmadan web sitesinden ayrılma yüzdesi)
özelliği olması Clicky'i öne çıkarmaktadır. Ücretsiz özelliğide var
fakat çok kısıtlı olduğu için Pro Üyelik gerektiren bir araçtır. Aylık 9.99'dur.
Kullanımı ve ekran görünümüde basittir.


5-Woopra

Tam kapsamlı bir yazılım paketi sunuyor. Gerçek zamanlı web izleme sistemi olan
Woopra tam bir kullanıcı dostudur. Yenilikçi yönetim sistemi ve ara yüz sayfasının
dizaynını size bırakan araç en sevdiğim özelliği ise canlı sohbet özelliği olması.
Ziyaretçilerle anında iletişime geçme imkanı olması çok hoş.
Uygulama ek olarak, anonim kullanıcıların hangi platformları kullanarak
web sitesinde gezdiği konusunda da bilgi verebiliyor.
Woopra'nın beta süreci tamamlandıktan sonra uygulamanın paralı olup
olmayacağı merak konusu. Ayrıca ücretli paketleri de bulunmaktadır.


Sizlere Web Analiz'in ve Trafiği Analiz eden araçların olumlu özelliklerinden
bahsettik ancak birde olumsuz yönleride vardır.

Web site yöneticisi ile ziyaretçileri arasındaki bu boşluğu dolduracak bu araçlara
zarar veren bir kaç unsurda mevcut. Doğru eğitim ve analitik kaynakların
yetersizliği, kurumsal ihtiyaçların özelleştirilememesi ve birikmeli veri
toplamları sebebiyle ortaya çıkan ve giderek artan karmaşıklık, bu unsurlardan
sadece birkaçı.

Web yazılımları ziyaretçilerin sayısını sadece belirli bir süreliğine takip ederler.
Ancak aylar ve haftalar için sayılar karşılaştırıldığında rakamlar birbirini tutmuyor
bu da karmaşıklığa yol açıyor.
Yeni ziyaretçilerin toplamı ve tekrar gelen ziyaretçilerin sayısı eşit
olmadığı için bu işlerin daha da karmaşıklaşmasına yol açmaktadır.

Bu sebeple, web analiz araçlarını blog yada web sitenize kurmadan önce onları
test etmelisiniz. Bu önemli olup daha da önemli olanı ise web sitenizle uyumlu
şekilde çalışacak web analiz aracını bulabilmektir.

Bu listeye eklemek istediğim daha çok araç vardı, Going Up!,Twitter Analizi,4Q
gibi. Hepsi birbirinden güzel araçlar aslında. Tasarımlar olsun grafikler olsun
özellikler olsun. Yalnız Google Analytic gibisi yok benim gözümde. Biraz da
reklam yapmış gibi oldum kusura bakmayın :)


Yorum EkleYorum Ekle